Hemgjord saftglögg

Standard

Hemgjord saftglögg – idén kommer från Sara Bäckmo (recept)

Jag gillar saftglögg, allra helst gjord på svartvinbärssaft. Vi har svartvinbärsbuskar men de är inte så stora än att de ger någon vidare skörd. Men så småningom är tanken att kunna göra egen glögg. När jag såg att Sara Bäckmo gjorde glögg på valfri saft tänkte jag att det var värt att prova. Vi har en hel del annan saft hemma, bland annat plommonsaft som vi inte är så förtjusta i. Jag valde att ta inspiration från Saras recept men använde kryddor enligt ett recept jag har på röd glögg, dvs glögg med rödvin, portvin och cognac. Vilken höjdare, kryddigt och gott.

Foto: Sofie

Ingredienser
1/2 liter outspädd saft av valfri sort
1/2 liter vatten
2 påsar hel kanel
2 påsar kardemummakärnor
1 påse hel kryddnejlika
2 bitar torkad pomerans

Gör så här:
1) Blanda outspäddsaft och vatten i en kastrull.
2) Lägg i alla kryddor och låt blandningen koka upp.
3) Ta av kastrullen från värmen, täck över med lock och låt blandningen stå på spisen i några timmar eller över natten.
4) Sila bort kryddorna och späd glöggen med mer outspäddsaft och vatten om du tycker att den blev för stark. Jag hällde i ytterligare 1/2 liter vardera av saft och vatten.
5) Värm glöggen på nytt innan serveringen och servera gärna med torkad frukt och nötter i glas.

Glöggen förvaras utan problem i en lufttät flaska på diskbänken eller i kylskåpet en tid.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.