Julmustfrallor

Standard

Julmustfrallor – recept kommer från saltochtahini (recept)

Jag kunde inte i min vildaste fantasi tänka mig att man kunde baka bröd med julmust, men det går alldeles utmärkt och gott är det också. Dessa frallor är superenkla att baka. I originalrecept står det torrjäst men eftersom jag tycker om att baka med färsk jäst har jag ändrat om lite i tillvägagångssättet. Jag bakar också ut frallorna på ett lite annorlunda sätt.

Ingredienser – ca 9 st
25 gram jäst
120 ml (1 dl+1 msk+1 tsk) fingervarmt vatten
1 burk (33 cl) rumstempererad julmust
2 msk mörk sirap
1/2 tsk mald kardemumma
1/2 tsk mald ingefära
1 krm mald kryddnejlika
1 tsk salt
500 g vetemjöl

Gör så här:
1) Rör ut jästen i vattnet, rör ned julmusten försiktig och sedan sirapen.
2) Blanda i kryddor och slutligen mjölet. Degen ska vara kladdig.

Foto: Sockerkakan

3) Strö lite mjöl över degen och täck bunken med plastfolie, en bakduk eller ett lock och låt jäsa i rumstemperatur till dubbel storlek. Det tar ca 1,5 timme.
4) Ta upp degen på en ordentligt mjölad yta.

Foto: Sockerkakan

5) Pudra degen med lite mjöl och vik degen från en sida till den andra. Forma till en limpa, gärna med en degskrapa. Dela sedan degen i 8 eller 9 bitar. Forma bitarna till runda bollar med hjälp av degskrapan, dvs på samma sätt som du formar limpan.

Foto: Sockerkakan
Foto: Sockerkakan

6) Lägg bollarna på en bakplåtspappersklädd plåt, täck med bakduk och låt stå i ca 30 minuter.

Foto: Sockerkakan

7) Värm under tiden ugnen till 220 grader.
8) Grädda bröden i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Bröden är klara när det låter ihåligt när du knackar på botten av frallorna.

Foto: Sockerkakan

9) Låt svalna i ca 15-20 minuter innan du skär upp bröden.

Ett svar »

  1. Pingback: Julmustfrallor - Bloggfeed

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.